De ondersteuning voor de leerlingen op de Bockxmeerschool doen we met elkaar; de leerkrachten, de ouders en de leerling hebben elkaar hierbij hard nodig. Door elkaar transparant en tijdig te informeren kunnen we een heleboel bereiken!
Een kwaliteitscoördinator coördineert de ondersteuning van leerlingen en is vooral preventief bezig. Als KC’er streven we ernaar dat leer‘problemen' zo snel mogelijk worden ondervonden en dat daar de nodige begeleiding op wordt gezet.
Halverwege het schooljaar 2021-2022, zijn Anita, Melanie, Naomi en Danielle dit gaan oppakken.
Om in te kunnen schatten of er ondersteuning nodig is op cognitief gebied, het leren, analyseren wij 3 keer per jaar alle toetsgegevens van alle leerlingen van de school. Hierbij wordt gekeken naar de ontwikkeling van de leerling: ontwikkelt deze leerling zich op zijn eigen niveau? Zo niet; wat belemmert deze leerling? Hoe ziet de leerkracht dit? Deze bevindingen worden besproken tijdens de groepsgesprekken. Hierin vertelt de leerkracht over zijn of haar aanpak in de groep en hoe de leerlingen daarbij gedijen.
Op sociaal emotioneel gebied kan er ook behoefte zijn aan ondersteuning. De kwaliteitscoördinatoren zijn op de hoogte van trainingen en instellingen die de leerling kunnen helpen op dit gebied.
Daarnaast werken wij op school met vertrouwenspersonen. Een vertrouwenspersoon is het eerste aanspreekpunt bij ongewenst gedrag, waaronder pesten. Op de Bvb zijn dit Melanie Pieterse en Anita Honing.
Verder kan er bij het werk gedacht worden aan contact met de logopediste voor een aanpak, inschakelen van hulp buiten de school, gesprekken met de leerkracht over het inzetten van de ondersteuning in de groep of contact met het voortgezet onderwijs, contact met de inspecteur van onderwijs en deelnemen in verschillende projectgroepen om de ondersteuning op basisscholen van zo'n hoog mogelijke kwaliteit te laten zijn.
De leerkracht is case manager. Hij of zij signaleert of wordt door u geïnformeerd. De leerkracht schakelt zonodig een kwaliteitscoördinator in. Samen kijken we welke stappen gezet moeten worden en bespreken deze altijd met ouders en zo mogelijk met de leerling.
Vaak kan de leerling met wat aanpassingen van de lesstof, materiaal of aanpak weer verder. In sommige situaties is het fijn om het ondersteuningsteam in te schakelen. Dit is een team van externe experts die samen met ouders, leerkracht, directeur en kwaliteitscoördinator(en) brainstormen over de te nemen stappen. Het doel van het ondersteuningsteam is in eerste instantie schoolgericht; de leerkracht krijgt zo veel mogelijk adviezen om aan de onderwijsbehoefte te voldoen. Daarbij kijken we goed naar wat haalbaar is voor alle partijen.